You've successfully subscribed to Idérummet
Great! Next, complete checkout for full access to Idérummet
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Blog med indlæg om ny teknologi, læring, programmering, livet og andet, som jeg finder interessant at beskæftige mig med.

Udgivelser og oplæg

2023

1. marts 2023

Tekst om etik i faget kommunikation og it C til EMU - Danmarks læringsportal

Inddragelse af etik i kommunikation og it C - HTX | emu danmarks læringsportal
I læreplanen til kommunikation og it C fremgår det, at eleverne skal arbejde med kernestof inden for etik, lovgivning og digital adfærd. Læs her om, hvordan du kan inddrage kernestoffet i undervisningen.

22. februar 2023

Oplæg på halv pædagogisk dag om kunstig intelligens på Odense Tekniske Gymnasium


2022

20. november 2022

Oprettelse af blog om kunstig intelligens i undervisningen

Viden.AI - undervisernes hjælpeværktøj
På Viden.AI vil du kunne læse mere om, hvordan AI kan bruges i undervisningen samt finde links til den nyeste viden om emnet.
27. september 2022

Oplægsholder på fagdidaktisk kursus i kommunikation og it // teoretisk pædagogikum 

Udviklet forløb til STEM i Sundhed

Juni 2022

Formålet med projekt Sundt Af-STEMt var, at flere unge på sigt gennemfører STEM-uddannelser og ser sundhedsområdet som inspiration for et kommende arbejdsliv. Projektet havde ligeledes fokus på at øge andelen af piger med STEM-kompetencer.

https://stemisundhed.dk


2020

17. november 2020

Oplæg på fagdidaktisk kursus i kommunikation og it for nye pædagogikumskandidater.


1. maj 2020

Metodekataloget.dk

Webudvikling og tekstforfatter
Metodekataloget er et forsøg på at indsamle metoder, modeller og teorier som bruges i faget kommunikation og it.

Metodekataloget
Samling af metoder, modeller og teorier som bruges i faget kommunikation og it.

2. april 2020

Vi fodrer techgiganter med børns data: Undervisere er for ukritiske over for de digitale løsninger

Debatindlæg til Politiken.dk
Mange undervisere kaster krav om datasikkerhed over bord, når de flytter undervisningen til digitale platforme.

For tiden arbejder alle undervisere hjemmefra med at skabe den bedst mulige undervisning online. Lige fra folkeskolen over gymnasieskolen og til de videregående uddannelser er der mange, der kæmper med at sætte sig ind i nye online-portaler og digitale tjenester, der som et andet quickfix skal redde undervisningen.

Men det danske uddannelsessystem er slet ikke gearet til den øvelse.

Vi fodrer techgiganter med børns data: Undervisere er for ukritiske over for de digitale løsninger
Mange undervisere kaster krav om datasikkerhed over bord, når de flytter undervisningen til digitale platforme.

26. marts 2020

Underviser, er du klar til dit nye digitale job?

Debatindlæg til Gymnasieskolen.dk
Det at lave virtuel undervisning stiller store krav til den enkelte underviser, eftersom det oftest er en helt uvant pædagogik, didaktik og metodik, man skal sætte sig ind i.

Underviser, er du klar til dit nye digitale job?

2019

19. november 2019

Oplæg på fagdidaktisk kursus i Kommunikation og it for nye pædagogikumskandidater.


1. april 2019

Hvilken algoritme skal bestemme over dine elever?

Debatindlæg til Gymnasieskolen.dk
Den, der har data, har også indsigt og magt. I øjeblikket har private virksomheder som Google og Facebook overtaget denne magt, og nu ser vi det første opgør i datakrigen. Men tro mig, der er kun én taber, og det er individet, der sidder som en lus mellem to negle. Med skyklapper på er Staten allerede godt igang med at indføre Kinas “digitale leninisme”, hvor data bliver misbrugt til at regulere den menneskelige adfærd.

Hvilken algoritme skal bestemme over dine elever?

2018

6. april 2018

FIP 2018 - Kommunikation og IT - Oplæg om "Scenariedidaktik i kommunikation og IT – med praktiske eksempler"

Slides fra oplæg:
https://drive.google.com/file/d/1l72PzYc1OLQyxmy6PBG0Hi3trqEs_Hhr/view

2017

31. marts 2017

FIP 2017 - Kommunikation og IT - Oplæg om Datadreven markedsføring - digitaliseringens muligheder for at påvirke kommunikationsprocessen

Slides fra vores oplæg

https://drive.google.com/file/d/1j9kFpIhtLgN-gFiLpfON1xFRnSU3-ciS/view?usp=sharing

Se også: https://viden.otg.dk


Kommunikation, målgrupper og sociale medier i mediefag

Scheuer-Larsen, C., & Lauridsen, P. S. (2017). Kommunikation, målgrupper og sociale medier i mediefag. I M. W. Linnebjerg & M. Højer (Eds.), Det nye mediefag - Et inspirationsmateriale (Side 66–78).


Kandidatspeciale: Learning analytics som værktøj til formativ evaluering i gymnasieskolen

(Learning Analytics as a Tool for Formative Evaluation in Secondary Schools)

Lauridsen, P. S. (2017) Learning analytics som værktøj til formativ evaluering i gymnasieskolen, Syddansk Universitet